4 Mayıs 2010 Salı

Xenon HID Conversion Kit

Merhaba herkese, bu sefer sizlere xenon HID (High Intensive Discharge) conversion kitler hakkında bahsedecem. Bu konu daha çok biz erkekleri ilgilendiren bir mevzu olduğundan bayanlara pek hitap etmeyebilir:)

Öncelikle conversion kit nedir ordan başlayalım; adı üstünde dönüşüm kiti. Yani normal halojen ampüllü farlar için üretilen xenon'a dönüşüm kiti. Bilindiği üzere halojen farlar sarı renk ışık (3000K-3500K civarı) verirler ve aydınlatma gücü xenon kadar etkili değildir. Orijinalinde xenon far bulunmayıp xenon'a dönüşüm yapmak isteyenler için bu kit tam sizlere göre.
Piyasaya baktığınızda onlarca xenon HID kiti olduğunu görürsünüz. Kimisi kaliteli pahalı, kimisi ucuz ve kalitesiz çin malı kitler. Size piyasada bulabileceğiniz en kaliteli xenon kitten bahsedecem.

Şu anda piyasada bulabileceğiniz en kaliteli marka Philips'tir. Yalnız Philips'in de kaliteli ve kalitesiz ürünleri var, mesela Philips Photon diye bir ürün var bu Philips patenti altında üretilen bir ürün ve çok kaliteli değil. Kitlerin neredeyse tamamı Çin'de üretiliyor Philips dahil. Bahsedeceğim ürün ise Philips'in Almanya'da ürettiği en kaliteli modeli. Bu kit şu an piyasada çok zor bulunuyor neredeyse tükendi tükenecek, artık genellikle Çin üretimi olan Philipsler bulunuyor.
Made in Germany olan bu kit ise iki ışık renginde üretiliyor: 4200K ve 6000K.

Tabii halojen far tipine göre çeşitli modelleri var; H7, H4,H11, ...vs. Kiti içerinde 2 adet xenon mpül, 2 adet Ballast (xenon ampül ateşleyicisi), 2 adet röle (çoğu xenon kitinde bulunmaz), montaj için gerekli kablolar ve kullanma kılavuzundan oluşuyor. Bu arada bu kitler kısa farlar içindir, uzun farı kapsamaz (H4 hariç).

Bu kitin montajından bahsedecek olursak özetle; xenon ampüller kısa halojen farın yerine takılır ve xenon ampülden gelen kablonun bir ucu ballasta diğer ucu da kısa far bağlantı kablosuna takılır fakat bu kit'te röle olduğundan bir ucu ballasta değil önce röleye bağlanır sonra rölenin bir ucu ballasta bağlanır, rölenin diğer ucu ise aküye bağlanır. Burada ballast dediğmiz kısım xenon'un beyni aslında, akü'den gelen 12V gücü 20000V'a çıkartarak xenon'ları ateşler bu yüzden dikkatli olmak gerekir. Röle ise xenon'un gücünü doğrudan aküden almanızı sağlar, bu çok gerekli bi özellik aslında, birçok markada röle bulunmaz fakat röle xenonun daha verimli çalışmasını zaman zaman rölesiz kitlerde meydana gelen titremeleri engeller.
Ayrıca çoğu kit artık araçlarda arıza lambası yakmıyor daha önceden bazı markalarda bu sıkça görülüyordu.

Eğer ki fabrikasyon xenon'lu araçlardaki gibi bir görüntü istiyorsanız 4200K almanızı tavsiye ederim. OEM xenon farlı araçlar 4100K-4300K ışık renginde ve D1S/D1R/D2S/D2R/D4S/D4R tipinde üretiliyor. Bu orijinal xenonlu araçların far tipidir, halojenli araçlara uyum sağlaması için xenon kitler H4, H7 gibi halojenli farlara uygun üretiliyor, bu yüzden fabrikasyon xenon kitler halojenli araçlara doğrudan takılamaz, çünkü far tipi farklıdır.
4100K-4300K beyaz-sarımsı bir renk verir en iyi aydınlatma gücünü sahip (3200 lümen) ışık rengidir. 6000K ise beyaz-mavi renk verir aydınlatma gücü daha düşüktür (2800 lümen civarı). Burada birçok kişinin yanıldığı bir husus var, Kelvin değeri arttıkça daha güçlü aydınlatma sağlanacağı sanılıyor, halbuki durum tam tersi; optimum aydnlatma gücü 4100K-4300K arasıdır ve Kelvin değeri arttıkça aydınlatma gücü azalır. Bu yüzden fabrikasyon xenonlar 4100K-4300K arasındadır.
Zaten 6000K'nın üstünü kesinlikle tavsiye etmiyorum. 8000K, 10000K, 12000K bunlar resmen mor ışık veriyor ve yolu aydınlatmadığı gibi karşıdan gelen sürücünün gözünü resmen kör ediyor.
Benim tavsiyem 4100K-4300K'dır. Fakat bu ışık rengi de çoğu markada bulunmuyor, çünkü tüketici daha çok görsellik aradığından 6000K'nın altını pek tercih etmiyor. Ama dediğim gibi görsellik değil en iyi aydınlatmayı istiyorum derseniz 4100K-4300K en iyisidir.
Pekii tüm halojen farlı araçlara xenon kit uygulanabilir mi? Uygulanabilir fakat her araca uygulamak iyi sonuç vermiyor ne yazık ki, xenon'dan verimli bir şekilde yararlanmak için farın belli başlı özellikleri barındırması şart.

Bunlardan 1.si ve en önemlisi, mercekli tipte fara sahip olmalıdır. Bu çok önemli bir mevzu çünkü mercek ışığın dağılmasını önlüyor ve belli bir alanı net bir şekilde ışığı dağıtmadan aydınlatmasını sağlıyor. Zaten dikkat ederseniz fabrikasyon xenonlu araçların %98'i merceklidir (%2-3'lük bir kısımda fabrikasyon merceksiz xenonlu araçlar var fakat bunlar reflektörlü (D1R, D2R gibi xenon ampülü kullanıyorlar). Eğer merceksiz bir halojen fara xenon uygularsanız ışık çok fazla dağılır ve karşıdan gelen sürücünün gözünü tabiri caizse kör eder ve tabii güzel bir görüntü de elde edemezsiniz. O yüzden mercek olmazsa olmaz koşuldur.

2. si de far camının parabolik olmaması gerekir yani desensiz düz bir cama sahip olmalı, yoksa xenon uygulaması her bakımdan tam bir facia olur:)
Aslında burada birkaç şart daha var fakat bu çok da gerekli değil o da şu; fabrikasyon xenonlu araçlarda otomatik far yükseklik ayarı ve far yıkama sistemi bulunması yasal bir zorunluluktur fakat sonradan halojen farlı araçlara bunları uygulamak hem zor hem de masraflı olduğundan gerek yok ancak Avrupa'da bu iki özellik olmadan sonradan xenon takarsanız ceza yerseniz, yani Avrupada bu kitler bi nevi yasal değil aslında. Neyse ki Türkiye'de yaşadığımızdan sorun yok:)

Bir de Bi-xenon dediğimiz bir mevzu var fakat bundan bahsetmeye çok da gerek yok. Aslında bu konu hakkında yazılabilecek çok şey var fakat bu kadar yeterlidir sanırım, eğer ki aracınız bu kriterlere uyuyor ve xenon kit taktırmak istiyorsanız sizin için faydalı bir yazı olabilir.

Başka bir yazıda görüşmek üzere...

3 yorum:

Murat dedi ki...

Hocam bende Xenon görünümlü mavi ampüller var çok şık duruyor :) Çifti 50 TL.

Murat dedi ki...

Hocam bende Xenon görünümlü mavi ampüller var çok şık duruyor :) Çifti 50 TL.

Adsız dedi ki...

Onlar çok çakma ya:) Sana mercekli bi far ayarlayıp HID kit alalım, dünyan aydınlansın:)